tirsdag 24. februar 2009

¨Mitt liv som hund¨


Nå skal jeg analysere filmen som vi så i norsk timen før ferien. Den heter ¨Mitt liv som hund.¨ Den er ressigert av Lasse Hallström og produsert i 1985. Den er basert på en roman av Reidar Jönsson. Filmen fikk bra mottakelse og ble nominert til oscar for beste regi og beste manus. og vant 13 andre mindre priser. Filmen har et gjennomsnitt på terningkast 5, så den ble nok godt likt. Jeg tror temaet i filmen er familie og kjærlighet.

Ingemar bor sammen med sin bror og hans syke mor. Han og broren lager så mye bråk at de blir sendt bort for sommeren. Ingemar blir sendt til onkelen sin i Småland. Der møter han forskjellige merkelige personer, som Saga. Den tøffe jenta som kler seg og klipper seg som en gutt for å få spille for det lokale forballaget.

Man ser et tilbakeblikk flere ganger, hvor Ingemar og moren er på stranda og de ler og leker, men ellers så blir handlingen presentert i kronologisk rekkefølge uten noen parralel handling.

Ingemar og moren har et veldig nært forhold, men etter at hun ble syk, så virker det som alt Ingemar gjør er galt. Broren til Ingemar liker å spøke med Ingemar, men de to går moren på nervene. Saga er jenta Ingemar møter, hun elsker forball og gjør alt for å spille. Hun er en skikkelig gutte-jente som slår alle i boksing. Hun og Ingemar er litt rivaler i starten, men liker hverandre mer og mer utover i handlingen. Jeg synes den som forandrer seg mest igjennom filmen er Saga, hun starter som en gutt og slutter som en jente i en søt rosa kjole. Også onkelen til Ingemar forandrer seg, han blir fattigere og har leid ut halve huset sitt når Ingemar kommer tilbake. Han prøver å være den samme som han var på sommeren, men det virker som han ikke greier det helt i starten, men han kommer seg etterhvert.
For meg så har personene forskjellige rekvisiter som karaktiserer dem. Moren til Ingemar har bøker. Broren til Ingemar har luftgeværet sitt. Saga har boksehanskene. og Arvidsson har truse-reklamene.

Handlingen i filmen foregår for det meste i Småland på 1980 tallet. Handlinga var hentet fra nåtiden når den ble produsert, men ligger i fortida nå. Filmen skildrer livet på bygda, og det sosiale miljøet til barna og de voksne som bor der.

Det eneste filmatiske virkemidle jeg la spesielt merke til i filmen, var når Ingemar kom tilbake til Småland og moren var død. Da var scenene kalde og mørke. Virkningen dette har er jo at vi forstår at Ingemar er lei seg og trist.

Jeg synes filmen var grei, den hadde noen morsome scener. Men elles var den gaske kjedelig, siden den ikke hadde noe spennende handling.

Ingen kommentarer: