Etter at vi fikk utdelt oppgaven om reklame, ble jeg mye mer bevisst på alle slagord, bilder, og produkter vi blir bombardert med hver eneste dag. Det er ikke noe sted vi ikke finner reklame lenger. Går du rundt i Oslo, kan jeg garantere at du blir sjokkert over alle reklamene du ser om du tenker deg om. Det ble ihvertfall jeg.
Jeg tar bussen frem og tilbake til skolen hver eneste dag. Selve bussen er et kjempestort reklameskilt, med reklame for Peppes Pizza, CDON og Donald. Inni bussen har de titalls reklameplakater, som er synlige for både passasjerene og de på utsiden. Går du på kino, vises det først reklamefilmer i et helt kvarter. Under selve filmen er det snikreklame for biler, mobiler, drikke og klokker. Men ikke tro det stopper der, røsker du opp kinobilletten etter filmen er det jammen meg reklame på baksiden av den også. Andre steder er inni snusbokser, på handlevogner, biler, bygninger, lyktestolper, nettsider, og selvfølgelig på TV.
Reklame er markedsføring for et produkt, et varemerke eller en tjeneste. Det skal gjøre deg oppmerksom på at produktet eksisterer, gi informasjon og skape positive holdninger til produktet, og å bidra til kjøp og gjenkjøp. Reklamen bruker virkemidler som er relevante i forhold til målgruppen.
Det kan ikke være mer enn en promille av verdens befolkning som ikke kjenner til Coca-Cola-logoen. Derfor har jeg lyst til å analysere og sammenligne to av deres nyere reklamer. De to reklamene har også to vidt forskjellige målgrupper, nemlig kvinner og menn.
Det første vi ser i reklamefilmen for Coca-Cola Light er en glitrende, feminin utgave av Coca-Cola-logoen. Samtidig hører vi en kvinne si: "Let you sparkle out". Allerede her er det ingen hemmelighet hvem målgruppen er, nemlig kvinner. Reklamen viser en rekke smilende kvinner med Coca-Cola Light-flakser i hånda. Musikken er glad og det brukes sterke farger, deriblant rødt, en farge som tiltrekker øyet og som er Coca-Colas "farge". Brusen har ingen kalorier, og null sukker og passer derfor inn i kvinners liv. Kvinnene i reklamen er glade, de har selvironi, og er selvsikre, og Coca-Cola "lover" seerne akkurat dette. I sin helhet er reklamen god, den er morsom og original
Coca-Cola Light var den eneste av Cola-brusene som har null kalorier og sukker. Reklamen appellerte ikke til menn, som derfor kjøpte sukkerfrie drikker fra andre merker. Dette kunne ikke The Coca-Cola Company akseptere, og lagde derfor en oppfølger, Coca-Cola Zero.
Reklamen for Coca-Cola Zero skal framstille den perfekte dumpingen fra en manns perspektiv. Etter å ha tatt en sipp av brusen får mannen et kick, og kafeen de sitter på blir omgjort til en strippeklubb. Mens lettkledde damer danser rundt ham, sier kjæresten: "So you wanna break up? You dont wanna be with one women, when there's so many women out there. Just call me when you wanna have fun". Reklamen spiller klinkende klart på sex, og er så mannlig som det går ann å bli. Mannen bestemmer og er midtpunktet. Han er tøff, rå og får masse damer. Coca-Cola Zero-flasker er nesten alltid i bildet, og fargen rød går igjen også her. Målgruppe er helt klart menn, som dere sikkert skjønte. I denne reklamen så "lover" Coca-Cola Company at en dumping skal være så enkelt og at damer kommer til å kaste seg etter deg. Helhetlig så synes jeg reklamen er mest morsom, for det blir veldig useriøst og feil. Så de har nok mest sannsynlig lagd reklamen for å vise fram Coca-Cola zero ved siden av fine damer.
Som dere kan se i reklamefilmene, så er reklamene helt forskjellige. Det er veldig tydelig at den ene brusen er for kvinner og at den andre er for menn.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar